Doorstroomtoets (2): onderwijskundige voordelen en uitdagingen

Online cursus Doorstroomtoets (2): onderwijskundige voordelen en uitdagingen

Deze module is ontwikkeld voor onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de doorstroomtoets en de impact ervan op het Nederlandse onderwijssysteem.

Deze module is ontwikkeld voor onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de doorstroomtoets en de impact ervan op het Nederlandse onderwijssysteem. De cursus biedt een uitgebreid overzicht op onderwijskundige voordelen en uitdagingen van de doorstroomtoets. De e-learning is bedoeld voor leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders die betrokken zijn bij het onderwijs in de bovenbouw van het primair onderwijs en het proces van schooladvisering.

Dit is deel 2 van de serie over de doorstroomtoets. In deel 1 staat de oorsprong en de opzet van de doorstroomtoets centraal. In deel 3 wordt ingegaan op discussies over de doorstroomtoets en in deel 4 op toekomstige ontwikkelingen. Deelnemers krijgen praktische handvatten en inzichten aangereikt die hen helpen om de doorstroomtoets beter te begrijpen en toe te passen in hun onderwijspraktijk. Deze cursus biedt niet alleen kennis, maar ook concrete tools om een bijdrage te leveren aan een eerlijker en inclusiever onderwijssysteem.

Doel van de cursus

In deze cursus leer je welke voordelen en uitdagingen de doorstroomtoets met zich meebrengt. Je krijgt inzicht in de maatschappelijke en onderwijskundige gevolgen van de toets en leert hoe je deze kennis effectief kunt toepassen in de onderwijspraktijk. Daarnaast ontdek je hoe gestandaardiseerd advies, voorspellende waarde en kwaliteitsmonitoring in balans kunnen worden gebracht met de risico's van subjectiviteit, momentopnames en kansenongelijkheid.

Wat kan of ken je na de cursus 

  • Je kent drie voordelen van de doorstroomtoets en kunt deze toelichten: het bieden van een gestandaardiseerd advies, het functioneren als een betrouwbare voorspeller voor het vervolgonderwijs en het ondersteunen van kwaliteitsmonitoring in het onderwijs.
  • Je kent de uitdagingen van de doorstroomtoets en kunt deze toelichten, waaronder het risico van een self-fulfilling prophecy, subjectiviteit in toetsing en besluitvorming, de focus op momentopnames en het gebrek aan representativiteit in groep 8.

Duur en studiebelasting

De cursus “Doorstroomtoets (2): onderwijskundige voordelen en uitdagingen” duurt ongeveer 4 uur met een studiebelasting van 4 uur.

Doelgroep en vooropleiding

Deze online cursus is geschikt voor leraren, intern begeleiders en andere onderwijsprofessionals die betrokken zijn bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook interessant voor iedereen met een interesse in onderwijskunde of toetsing. Een pedagogische, didactische of onderwijskundige vooropleiding op minimaal mbo-niveau is aanbevolen.

Vaardigheden

Door het volgen van deze cursus breid je je kennis uit over de doorstroomtoets en de maatschappelijke en onderwijskundige vraagstukken die hiermee samenhangen. Daarnaast ontwikkel je analytische vaardigheden om discussies over de toetsing te voeren en praktische vaardigheden om toetsresultaten te interpreteren en toe te passen in je onderwijspraktijk.

Lesmaterialen

De cursus “Doorstroomtoets (2): onderwijskundige voordelen en uitdagingen” bestaat uit: online instructie, E-learning en vragen na elk (sub)thema.

Opbouw van de cursus

Deze cursus over de doorstroomtoets bestaat uit een aantal onderdelen. De doorstroomtoets wordt besproken aan de hand van 3 thema's:

  • Objectief of toch subjectief?
  • Voorspellende waarde of selffulfulling prophecy?
  • Onderwijskwaliteit meten of momentopname?

Binnen elk thema bestaan één of meerdere subthema's. Na elk subthema worden er één of meerdere vragen over de inhoud gesteld. Aan het eind van elk thema wordt een reflectievraag over het thema gesteld.

Informatie-analyse
Motiveren