De Flip Formule: Bouwstenen voor bedrijfsovernames
De FlipFormule laat zien hoe je met het kopen en verkopen van bedrijven grote hefbomen kunt creëren en hoe je meer winst, meer vrijheid en minder afhankelijkheid van één bedrijf kunt realiseren. In deze cursus leer je hoe je een onderneming doorlicht, de waarde ervan verhoogt, welke benaderingen worden gebruikt om de reikwijdte van de overnameprijs te bepalen, welke dealvormen bestaan en hoe je tot een sterke deal komt — zowel bij verkoop als bij aankoop of toetreding als partner of investeerder.
De inzichten zijn waardevol voor ondernemers én professionals die werken met zakelijke klanten.
Omschrijving
Doel van de cursus
De cursus ondersteunt deelnemers bij het verkrijgen van inzicht in alle onderdelen van bedrijfsovernames. Afhankelijk van jouw rol leer je onder meer:
-
Waarom (ver)kopen van bedrijven zo’n aantrekkelijk “spel” is
-
Hoe je een bedrijf doorlicht en de waarde verhoogt
-
Hoe je verschillende waarderingsmethoden toepast
-
Welke dealvormen bestaan, inclusief constructies waarbij weinig tot geen inbreng nodig is
-
Hoe het volledige proces verloopt en welke do’s & don’ts daarbij horen
Wat kan je of ken je na de cursus?
Na afronding van De Flip Formule kan de deelnemer o.a.:
Mindset & positionering
-
Uitleggen wat bedrijfsovernames aantrekkelijk maakt en vanuit welke voorwaarden dit mogelijk wordt
Analyse & due diligence
-
Een gestructureerde DD-blik toepassen op de 4 pilaren en 8 bedrijfsdomeinen, inclusief het herkennen van verbeter- en risicopunten
Waardering & cijfers
-
De belangrijkste waarderingsmethoden toepassen en hun beperkingen herkennen
Dealstructuren & financiering
-
De belangrijkste koopconstructies beschrijven, inclusief voor- en nadelen
Proces & communicatie
-
Het volledige overnameproces doorzien: verhaal voorbereiden, prijsrange bepalen, onderhandelen, voorwaarden vastleggen, risico’s contractueel afdekken en de overgang na de deal goed laten landen
Doelgroep
Primaire doelgroep
Ondernemers en DGA’s van bedrijven met circa €50.000 tot €1 miljoen winst die bezig zijn met (ver)koop of zich willen voorbereiden door waarde op te bouwen.
Secundaire doelgroep
Professionals die veel werken met B2B-klanten en beter willen begrijpen hoe ondernemers denken over waardecreatie of hen hierover willen adviseren.
Opbouw van de cursus
De cursus bestaat uit vijf logische blokken:
1. Introductie
Over de ondernemersladder, verkoopbaarheid van bedrijven, kernvragen rondom transacties en het voorkomen van slechte deals.
2. Due Diligence
Een systematische doorlichting van een bedrijf: strategie, organisatie, analytics en leiderschap. Waar lekt waarde weg en waar kun je snel verbeteren?
3. Waarderingsmethoden
Market-based, NPV, balance-based, expectation-based en value-based waarderingen, inclusief de grondslagen en perspectieven.
4. Deals
Van straight sale tot leveraged buy-out, vendor loan, earn-out, bartering en management buy-in/out. Inclusief overwegingen en financieringsopties.
5. Het Proces
Van pitchen, vertrouwen opbouwen en onderhandelen tot voorwaarden, milestones, externe experts en de fase na de deal.
Duur en studiebelasting
De online cursus bestaat uit ongeveer 5,5 uur aan videomateriaal, exclusief de optionele praktijkopdrachten. Hiermee bepaal je zelf hoe diep je in de stof duikt.
Lesmaterialen
De cursus bevat:
-
Videolessen (5,5 uur)
-
Praktische opdrachten (“werk aan de winkel”)
-
Overzichten en modellen voor due diligence, waardering en dealstructuren
-
Handzame uitleg over processtappen en communicatie
(afgeleid uit de hoofdstukindeling; alle rode teksten zijn exact overgenomen)
Trainer
Machiel Emmering, econoom, bedrijfskundige en gepromoveerd onderzoeker aan Nyenrode.
Hij werkte voor o.a. DNB, Sara Lee, Philips, ING, MasterCard en diverse ministeries.
Machiel staat bekend om zijn toegankelijke stijl, het logisch ordenen van complexe onderwerpen en zijn brede ervaring als consultant, trainer en ondernemer.
Aantal modules
De cursus bestaat uit 1 uitgebreide module met vijf secties.
Certificaat
Na afronding ontvang je een digitaal certificaat dat je kunt opnemen in je portfolio of delen op o.a. LinkedIn.
Details
- Onderwerp
- (Online) Marketing & Sales, Financieel & Administratie, HR, Psychologie & Coaching, Juridisch & Recht, Management
- Type
- E-learning
- Duur
- 6 uur
- Studiebelasting
- 9 uur
- Niveau
- HBO
- Certificaat
- Ja