Doorstroomtoets (3) – Discussies over de doorstroomtoets.

Online cursus Doorstroomtoets (3) – Discussies over de doorstroomtoets.

Deze module is ontwikkeld voor onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de doorstroomtoets en de impact ervan op het Nederlandse onderwijssysteem.

Deze module is ontwikkeld voor onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de doorstroomtoets en de impact ervan op het Nederlandse onderwijssysteem. De cursus biedt een uitgebreid overzicht op onderwijskundige en maatschappelijke discussies over de doorstroomtoets. De e-learning is bedoeld voor leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders die betrokken zijn bij het onderwijs in de bovenbouw van het primair onderwijs en het proces van schooladvisering.

Dit is deel 3 van de serie over de doorstroomtoets. In deel 1 staat de oorsprong en de opzet van de doorstroomtoets centraal. In deel 2 wordt ingegaan op onderwijskundige voordelen en uitdagingen van de doorstroomtoets en in deel 4 op toekomstige ontwikkelingen. Deelnemers krijgen praktische handvatten en inzichten aangereikt die hen helpen om de doorstroomtoets beter te begrijpen en toe te passen in hun onderwijspraktijk. Deze cursus biedt niet alleen kennis, maar ook concrete tools om een bijdrage te leveren aan een eerlijker en inclusiever onderwijssysteem.

Doel van de cursus

In deze cursus krijg je inzicht in de belangrijkste discussies rondom de doorstroomtoets, zoals vermenging van doelen, kansenongelijkheid, prestatiedruk en verschillen tussen toetsaanbieders. Je leert de achterliggende maatschappelijke en onderwijskundige vraagstukken te begrijpen en hoe deze de praktijk beïnvloeden. Bovendien krijg je handvatten aangereikt om deze inzichten te vertalen naar een genuanceerde benadering in het onderwijs.

Wat kan of ken je na de cursus

Je kunt zes discussies rondom de doorstroomtoets beschrijven en toelichten, namelijk:

  • Vermenging van doelen;
  • Verschillen tussen toetsaanbieders;
  • Vergroting van kansenongelijkheid;
  • Stigmatisering en prestatiedruk;
  • Overwaardering van de doorstroomtoets;
  • Teaching to the test.

Duur en studiebelasting

De cursus “Doorstroomtoets (3) – Discussies over de doorstroomtoets.” duurt ongeveer 4 uur met een studiebelasting van 4 uur.

Doelgroep en vooropleiding

Deze online cursus is geschikt voor leraren, intern begeleiders en andere onderwijsprofessionals die betrokken zijn bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook interessant voor iedereen met een interesse in onderwijskunde of toetsing. Een pedagogische, didactische of onderwijskundige vooropleiding op minimaal mbo-niveau is aanbevolen.

Vaardigheden

Door het volgen van deze cursus breid je je kennis uit over de doorstroomtoets en de maatschappelijke en onderwijskundige vraagstukken die hiermee samenhangen. Daarnaast ontwikkel je analytische vaardigheden om discussies over de toetsing te voeren en praktische vaardigheden om toetsresultaten te interpreteren en toe te passen in je onderwijspraktijk.

Lesmaterialen

De cursus “Doorstroomtoets (3) – Discussies over de doorstroomtoets” bestaat uit: online instructie, E-learning en vragen na elk (sub)thema.

Opbouw van de cursus

Deze cursus over de doorstroomtoets bestaat uit een aantal onderdelen. De discussies over de doorstroomtoets worden besproken aan de hand van 6 thema's:

  • Vermenging van doelen
  • Kansengelijkheid
  • Overwaardering doorstroomtoets
  • Verschillen tussen toetsaanbieders
  • Teaching tot he test
  • Stigmatisering en prestatiedruk

Binnen elk thema bestaan één of meerdere subthema's. Na elk subthema worden er één of meerdere vragen over de inhoud gesteld. Aan het eind van elk thema wordt een reflectievraag over het thema gesteld.

Informatie-analyse
Motiveren