Didactiek (2) - Didactisch handelen

Online cursus Didactiek (2) - Didactisch handelen

Wat zijn bewezen effectieve didactische vaardigheden? Welke vakdidactische bekwaamheidseisen stelt de overheid? En wat zijn de verschillende elementen van didactisch handelen die van een leraar een goede leraar maken? Dit leer je allemaal in deze cursus.

Wat zijn bewezen effectieve didactische vaardigheden? Welke vakdidactische bekwaamheidseisen stelt de overheid? En wat zijn de verschillende elementen van didactisch handelen die van een leraar een goede leraar maken? Dit leer je allemaal in deze cursus.

Doel van de cursus

Aan het eind van de cursus ken je de vakdidactische bekwaamheidseisen, kun je hierop reflecteren en ken je bewezen didactische handvatten bij het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van een les.

Wat kan of ken je na de cursus

  • Ik weet wat het belang is van mijn didactische vaardigheden voor goed onderwijs
  • Ik weet welke vakdidactische bekwaamheidseisen de overheid aan leraren stelt
  • Ik weet welke wetenschappelijke uitkomsten en theorieën effectief didactisch handelen onderbouwen
  • Ik ken de belangrijkste evidence-based elementen van het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van didactisch handelen en weet hoe ik deze moet inzetten

Duur en studiebelasting

De cursus Didactiek (2) - Didactisch handelen duurt ongeveer 3 uur met een studiebelasting van 3 uur. 

Doelgroep en vooropleiding

Deze online cursus is geschikt voor leraren in het po en vo. Ook interessant voor iedereen die te maken heeft met pedagogiek, didactiek of onderwijskunde of daarin geïnteresseerd is. Een pedagogische, didactische of onderwijskundige vooropleiding op minimaal hbo-niveau is aan te bevelen. 

Vaardigheden

Je ontdekt wat bewezen effectieve didactische vaardigheden zijn en hoe je deze moet toepassen. 

Lesmaterialen

De cursus Didactiek (2) - Didactisch handelen bestaat uit online instructie, e-learning en vragen na elk (sub)thema. 

Opbouw van de cursus

Deze cursus bestaat uit hoofdstukken over de volgende thema's:

  1. Didactische vaardigheden
  2. Wat is didactisch handelen?
  3. Voorbereiden
  4. Uitvoeren
  5. Evalueren

Binnen elk thema worden er één of meerdere vragen over de inhoud gesteld. Dit zijn reproductievragen, toepassingvragen en evaluatievragen.

Anticiperen
Creativiteit
Motiveren
Prioritering
Samenwerken